Σε μια κοινωνια χωρις ισοτητα, η αρμονια, αληθεια και ομορφια μπορει να επικρατησει;
( John Milton )

Πεινουσαμε στης γης την πλατη.
Σα φαγαμε καλα
πεσαμε εδω στα χαμηλα
ανιδεοι και χορτατοι.
( Γ. Σεφερης )


Δευτέρα, 6 Απριλίου 2009

ΒΑΛΙΑΣ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗΣ...






















... γεννηθηκε στις 18 Φεβρουαριου του 1911 στο Κρασνονταρ του Καυκασου απο πατερα Ελληνα - Ποντιο, τον Λαζαρο Σεμερτζιδη, και μητερα Ρωσιδα - Καυκασιανη.

Το 1923 ερχεται με την οικογενεια του στην Ελλαδα και μενει στην Κοκκινια, μεχρι την εναρξη του Ελληνοιταλικου πολεμου, το 1940, οποτε ανεβαινει στην Αθηνα.

Μπαινει στη Σχολη Καλων Τεχνων το 1928 και στο εργαστηριο Παρθενη το 1932, οπου βρισκεται ξανα το 1935 - 36.

Κατα τη διαρκεια του πολεμου υπηρετει στο Αντιαεροπορικο Πυροβολικο του Ναυσταθμου. Απο τη πρωτη μερα της Εθνικης Αντιστασης βρισκεται στις γραμμες της. Ζωγραφιζει μια σειρα συνθεσεων με θεματα την πεινα και τον αγωνα του Λαου της Αθηνας.

Στις αρχες του 1944 ανεβαινει στη Βινιανη Ευρυτανιας και αργοτερα στ' Αγραφα. Μεχρι το τελος του Πολεμου μελεταει, ζωγραφιζοντας, τη σκληρη ζωη των ανθρωπων του Βουνου και τον αγωνα των ανταρτων. Αμεσως μετα τον πολεμο, αρχιζει να χαραζει σε ξυλο και λινολεουμ. Φτιανει χαρακτικες μονοτυπιες και τελικα δημιουργει δικη του τεχνικη οξειδωνοντας τσιγκο και χαλκο*.

Εργα του βρισκονται σε πολλες Ελληνικες και ξενες πινακοθηκες και μουσεια καθως και σε ιδιωτικες συλλογες στην Ελλαδα και στο εξωτερικο.


* οξυγραφια



*****



"[...]. Στο εργο του εποικοδομητικα παρουσιαζεται η μεταβολη της πλουσιας παραγωγικης διδασκαλιας σε προσωπικη εκφραστικη δημιουργια. Ωστοσο στη ζωγραφικη και χαρακτικη του εργασια, η ελευθερη κινηση και η ανετη εναλλαγη των μορφων και των εκφραστικων χειρονομιων αντιπροσωπευουν μια εξελιξη και μια νεοτροπη καλλιτεχνικη εκφραση στη συγχρονη ελληνικη τεχνη"


Δημητριος Παπασταμος

Δ/ντης Εθνικης Πινακοθηκης



"[...]. Ο Σεμερτζιδης ειναι ενας απ' τους πιο σοβαρους τεχνιτες που του ανηκει ο τιτλος του ρεαλιστη ζωγραφου. Κι ειναι ρεαλιστης οχι μονο γιατι μενει κοντα στα πραγματα, μα γιατι προχωρει πιο μεσα, στην ουσια τους. Ετσι ο ρεαλισμος του, γινεται στα χερια του ενας τροπος διεισδυσης, αποκαλυψης της ουσιας στα ματια του θεατη. Ειναι αυτο που μπορει κανεις να το πει δυναμικο ρεαλισμο. [...]."


του Γ. Πετρη, "Επιθεωρηση Τεχνης", Μαιος 1957




( τα ανωτερω απ' την εκδ. "ΒΑΛΙΑΣ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗΣ - VALIAS SEMERTZIDIS", Εθνικη Πινακοθηκη, Μουσειο Αλεξανδρου Σουτζου, αθηναι 1977)