Σε μια κοινωνια χωρις ισοτητα, η αρμονια, αληθεια και ομορφια μπορει να επικρατησει;
( John Milton )

Πεινουσαμε στης γης την πλατη.
Σα φαγαμε καλα
πεσαμε εδω στα χαμηλα
ανιδεοι και χορτατοι.
( Γ. Σεφερης )


Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010

η θεια Ελλη εφυγε νωρις...


Η θεια μου η Ελλη παραμενει για μενα, παντα, ενα υποδειγμα γυναικας!

Ηλθε προσφυγοπουλα απο τη Σμυρνη σε προσχολικη ηλικια μαζι με τη μανα της, την γιαγια Δεσποινα και, τον μικροτερο αδελφο της το '22. Τον πατερα της τον σκοτωσαν οι Τουρκοι.
Εμειναν σ' ενα προσφυγικο σπιτι στον Βυρωνα. Η γιαγια η Δεσποινα για να μπορεσει να ζησει και να μεγαλωσει τα δυο παιδια, ξαναπαντρευτηκε. Παιδια με τον δευτερο ανδρα της δεν εκανε. Κι εκεινος τους φερθηκε σαν να ηταν ο πραγματικος πατερας τους!
Η θεια Ελλη τελειωσε το γυμνασιο, σπουδασε στην τοτε Εμπορικη Σχολη - που εξελιχτηκε, αργοτερα, στην Ανωτατη Εμπορικη - και αρχισε να δουλευει σαν λογιστρια.
Ολη η οικογενεια, οπως αλλωστε οι περισσοτεροι προσφυγες, ηταν αντιμοναρχικη.

Πολυ λιγα χρονια μετα τον ερχομο της οικογενειας, ο παππους μου αγορασε το παραδιπλα σπιτι οπου εμεινε με τη γιαγια μου και τους δυο γυιους του. Τον πατερα μου και τον, κατα ενα χρονο μικροτερο, αδελφο του.
Ετυχε και ο παππους μου να ειναι βενιζελικος, ενας λογος παραπανω ωστε οι δυο γειτονικες οικογενειες γρηγορα να συνδεθουν και φιλικα!

Ο θειος μου, τον οποιο δεν ειχα τη τυχη να γνωρισω, οπως κι ο πατερας μου, μπηκε στη Νομικη την οποια ομως εγκατελειψε κι ασχοληθηκε με το εμποριο.
Μεταξυ εκεινου και της θειας Ελλης, απο τα εφηβικα τους χρονια, γεννηθηκε ενας βαθυς ερωτας!
Για εκεινη κρατησε σε ολη της τη ζωη! Για εκεινον διακοπηκε με τον χαμο του στο Αλβανικο Μετωπο!
Στη δικη του μνημη, μου δοθηκε το ονομα του!
Καθως, παιδια οι δυο τους δεν προλαβαν να αποκτησουν, η θεια Ελλη εγινε για μενα, μια δευτερη μητερα παραλληλα με τη μανα μου!

Ηταν μια γυναικα παρα πολυ εξυπνη, πολυ καλλιεργημενη, συνεχως διαβαζε, την ενδιεφεραν τα κοινωνικα προβληματα και η πολιτικη και κατα τη διαρκεια του πολεμου ενταχτηκε στο ΕΑΜ και, ο αδελφος της στον ΕΛΑΣ. Αυτο της κοστισε πλειστες οσες ταλαιπωριες!

Μαζι μου, απο το Δημοτικο ακομη, οσακις βρισκομαστε, μπορουσε να κουβεντιαζει με τις ωρες! Μου μιλουσε για τη ζωη της, τα βιβλια που διαβαζε, για λογοτεχνια, ποιηση, τα πιστευω της για τις ανθρωπινες σχεσεις, για την κοινωνια, την πολιτικη.
Τα δωρα που μου εκανε, απ' οταν ημουν δεκα ετων και μεχρι που εφυγε απο τη ζωη ηταν μονο, βιβλια!
Στη περιοδο της απριλιανης χουντας, οι συζητησεις μας περιεστρεφοντο αποκλειστικα, σχεδον, σε θεματα κοινωνικα και πολιτικα. Αυτο συνεχιστηκε και κατα τη περιοδο της μεταπολιτευσης, μεχρι που εφυγε απο τη ζωη!
Στη περιοδο μετα τη μεταπολιτευση, ο προβληματισμος της για το μελλον ηταν πολυ μεγαλος!
Βλεποντας τον Μικη να υποστηριζει τον Καραμανλη, το ΚΚΕ να διασπαται, τον κεντρωο πολιτικο χωρο να προσχωρει κατα ενα μερος στη ΝΔ και κατα το μεγαλυτερο στο ΠΑΣΟΚ, τον Μανωλη Γλεζο επισης στο ΠΑΣΟΚ, τον Λεων. Κυρκο και τους περι αυτον να επιμενουν στη διατηρηση του τιτλου ΚΚΕ(εσ.), την πορεια του κυπριακου προβληματος, την ρωσικη εισβολη στη Τσεχοσλοβακια και τοσα αλλα, η μεχρι τοτε πιστη της σ' ενα καλυτερο μελλον κοινωνικοπολιτικο, για την Ελλαδα και ολο το κοσμο, αρχισε να κλονιζεται!

Θα αναρωτηθειτε, ισως, τι με εκανε ετσι ξαφνικα να θυμηθω την θεια Ελλη!

Αφορμη σταθηκε η συνεντευξη του πρωθυπουργου στην εφημεριδα "Κριστιαν Σα'ι'ενς Μονιτορ" της Βοστωνης και η νεα πρωτοτυπη, παγκοσμιως, ιδεα του περι ενος 4ου δρομου προς τον σοσιαλισμο, δεδομενης της αποτυχημενης πορειας του 3ου δρομου!

Η θεια Ελλη, λογω της εφεσης της προς μαθηση και γνωση, εχοντας ακουσει για την υπαρξη στην Αμερικη της θρησκευτικης κοινοτητας των πιστων στην "Χριστιανικη Επιστημη", και μη μπορωντας να αντιληφθει την εννοια μιας τετοιας θρησκειας, αποφασισε να παει να παρακολουθησει δυο-τρεις φορες τις διαλεξεις/συζητησεις στο Αναγνωστηριο του ελληνικου παρ/τος της ιδιας κοινοτητας.
Και μου ειχε μιλησει γι' αυτη της την περιεργεια και την παρακολουθηση αυτων των διαλεξεων.
Οντας δε μια γυναικα πανεξυπνη, διεθετε και το αναλογουν χιουμορ αλλα και την λεπτη ειρωνεια που συνοδευει, συνηθως, τους εξυπνους ανθρωπους!
Δεν γνωριζω αν αυτο που μου ειπε σε μια συζητηση μας προηλθε απο καποια διαισθηση της η ενδεχομενως προφητικη ικανοτητα την οποια διεθετε η αν συνδεεται με την παρακολουθηση των διαλεξεων, ομως εγω απο χθες αρχιζω να πιστευω οτι, πλεον, λιγο απεχουμε απο την κατασταση που, η θεια Ελλη, μου περιεγραψε.

Σε μια απο τις πολλες συζητησεις μας, μεταξυ σοβαρου και αστειου διανθισμενου με μικρη δοση λεπτης ειρωνειας... μου ειπε:

- Εγω, σιγουρα, δεν θα προλαβω να το δω και καλυτερα για μενα!
Εσυ, ομως, μην εκπλαγεις αν σε καποια στιγμη δεις την Ελλαδα να εχει το πολιτευμα, της...

Βασιλευομενης Καπιταλιστικης Χριστιανο- Κομμουνιστικο-Σοσιαλιστικης Δημοκραρτιας