... συνεχεια :
"Μια τεταρτη πηγη πλανης ειναι η εσφαλμενη πιστη στην αληθεια.
............
Ενας πεμπτος παραγοντας ειναι η ανικανοτητα καποιου να τοποθετησει ενα γεγονος στα σωστα-του πλαισια, ..............
Ενας εκτος παραγοντας ειναι αυτη η ιδια η επιθυμια καποιου να κερδισει την ευνοια των υψηλα ισταμενων, .............
Η εβδομη πηγη πλανης, και η συμαντικοτερη απ' ολες ειναι η αγνοια των νομων που διεπουν τους μετασχηματισμους της ανθρωπινης κοινωνιας. Γιατι καθε αντικειμενο η πραξη υποκειται σ' εναν νομο που κυβερναει τη φυση-του και ολες τις αλλαγες απ' τις οποιες μπορει να περασει. Αν λοιπον ο ιστορικος κατανοει τη φυση των γεγονοτων και των αλλαγων που γινονται στον κοσμο, καθως και τους ορους που τις διεπουν, η γνωση αυτη θα τον βοηθησει περισσοτερο απο ο,τιδηποτε αλλο να λογαριασει καθε ιστορικη μαρτυρια και να ξεχωρισει τις αληθειες που περιεχει απο τισ ανακριβειες. Και συχνα εχει συμβει να ασπασθουν και να μεταδωσουν οι ιστορικοι αφηγησεις για περιστατικα εντελως αδυνατα, οπως εκανε ο Μασ'ουντι εξιστορωντας τις περιπετειες του Μεγαλου Αλεξανδρου, Ετσι συμφωνα μ' αυτον, θαλασσια τερατα εμποδιζαν τον Αλεξανδρο να χτισει το λιμανι της Αλεξανδρειας. Τοτε ο Αλεξανδρος βουτηξε ταχα στο βυθο της θαλασσας, μεσα σ' ενα γυαλινο κουτι κλεισμενο σε μια ξυλινη σαρκοφαγο, ζωγραφισε μια εικονα των διαβολικων τερατων που ειδε εκει κατω, εχυσε μεταλλικα αγαλματα που ειχαν τη μορφη αυτων των θηριων και τα εστησε πανω στα τειχη των οικοδομων' μολις τα τερατα ξεπροβαλαν απο τη θαλασσα κι ειδαν αυτα τα αγαλματα τραπηκαν σε φυγη, κι ετσι ολοκληρωθηκε η ανεγερση της πολιτειας. Ολα αυτα εξιστορουνται σε μια μακροσκελη αφηγηση γεματη εξωπραγματικες λεπτομερειες...
Μια αλλη πηγη πλανης ειναι η υπερβολη. .............."
*****
Ο Ιμπν Χαλντουν συνελαβε και διατυπωσε στα "προλεγομενα " μια φιλοσοφια της ιστοριας, που αναμφιβολα αποτελει το μεγαλυτερο στο ειδος-του εργο που δημοιουργηθηκε ποτε απο οποιαδηποτε διανοια, σε οποιαδηποτε εποχη και σε οποιονδηποτε τοπο.
(Arnold TOYNBEE )
1 σχόλιο:
περιμενουμε να μας πειτε για τους αρχαιους αθηναιους... μου φαινεται οτι το αποφευγετε το θεμα!
Δημοσίευση σχολίου