Σε μια κοινωνια χωρις ισοτητα, η αρμονια, αληθεια και ομορφια μπορει να επικρατησει;
( John Milton )

Πεινουσαμε στης γης την πλατη.
Σα φαγαμε καλα
πεσαμε εδω στα χαμηλα
ανιδεοι και χορτατοι.
( Γ. Σεφερης )


Κυριακή 17 Μαΐου 2009

... ΣΥΓΚΥΡΙΕΣ...

συνεχεια απ΄τη προηγουμενη αναρτηση μου:


Απο συμπτωση, βρεθηκε κοντα μου σημερα ενα προσωπο παλαστινιακης καταγωγης, μελος του στενου οικογενειακου περιβαλλοντος μου. Μου δοθηκε, ετσι, η ευκαιρια να εχω τη μεταφραση της ομιλιας του Ποιητη MAHMOUD DARWISH, αφιερωση στον Ποιητη ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ!
Παραθετω μια, οσο γινοταν, συντομη αλλα "ελευθερη" περιληψη της ομιλιας του:

Γνωρισε στην Αθηνα τον Ριτσο, εναν απ' τους μεγαλυτερους ποιητες του αιωνα, καθως τον ονομαζει!
Τον θυμηθηκε σε μια επισκεψη του στον Παμπλο Νερουντα στο σπιτι του στη Χιλη, κοντα στα παραλια του Ειρηνικου! Εκανε συγκριση του απλου σπιτιου του Ριτσου με εκεινο του Νερουντα!
Την επομενη διαβασε, στο ξενοδοχειο που εμενε, την ειδηση του θανατου του Ριτσου στην εφημεριδα Herald Tribune! Ο Ριτσος ειχε φυγει την ημερα που τον θυμηθηκε!
Και συνεχιζει: στο σπιτι του Ριτσου!
Στο σπιτι του Νερουντα θυμηθηκα τον Ριτσο!
Ηταν η Αθηνα που καλωσορισε τους " Ανθρωπους της Θαλασ-
σας " * !
Σ' ενα στρογγυλο θεατρο φωτισμενο απ' τη φωνη του Ριτσου!
" αχ, Παλαιστινη! το ιερο χωμα σου και ο ουρανος σου θα νικησουν! "
Μ' αγκαλιασε και με παρουσιασε στο κοινο, υψωνοντας το χερι του και σχηματιζοντας το σημα της Νικης!

Αυτος ειναι ο αδελφος μου!

Σε καποιο εστιατοριο κουβεντιασαμε για τις δυο αρχαιες πατριδες μας και ανταλλαξαμε αποψεις για το αυριο.
Ο Ριτσος ειπε, η Σπαρτη νικηθηκε κατω απ' την ηρωικη αντισταση της Αθηνας!
Η Αληθεια και το Δικιο παντα νικουν! Αδελφε μου, στη ποιηση - γεφυρα μεταξυ παρελθοντος και μελλοντος - μπορει να συναντηθουν οι ψαραδες με τη Μυθολογια! μπορει να πιουν κρασι μαζι!
Ρωτησα, τι ειναι η ποιηση.
Απαντησε , ειναι κατι σκοτεινο φιλε! ειναι η στοργη που δεν ερμηνευεται! ειναι το ανεξηγητο που εκφραζει την αναγκη μας για την κατανοηση του ωραιου!

Το σπιτι του Ριτσου ηταν απλο και στο σαλονι του ηταν στοιβες τα βιβλια, σα βραχοι!
Μου ειπε οτι οταν δεν εχει εμπνευση, ζωγραφιζει πετρες, βοτσαλα!
Τον ρωτησα, απο που ακουει τη φωνη της θαλασσας.
Απαντησε, απο τη μνημη μου!
Τον ρωτησα, που βρηκε τη νεοτητα.
Απαντησε, στη ψυχη μου υπαρχει και η νεοτητα και τα γηρατεια! η νεοτητα διδασκει τα γηρατεια κι αυτα διδασκουν στη νεοτητα την Ελπιδα!

Του ειπα, εμαθα απο σενα πολλα! πως ν' αγαπησω και να κανω κουπι στη Μεσογειο!
Μου προσφερε καφε και ειπε:
θα γυρισει ο Οδυσσεας σας ασφαλης στη Παλαιστινη!
" αχ, Παλαιστινη! το ιερο χωμα σου και ο ουρανος σου θα νικησουν! "


* ονομασια των διαφορων προελληνικων λαων που κατοικουσαν τα παραλια της Μ. Ασιας κυριως, απ' οπου ελκουν τη καταγωγη τους οι παλαιστινιοι, συμφωνα με τους ιστορικους και αρχαιολογους.